DSG - co oznacza skrót, który u wielu kierowców wywołuje tyle emocji? Direct Shift Gear, czyli bezpośrednia zmiana biegów. Oznaczenie to stosowane jest jednak dla wyróżnienia nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów montowanych w Seatach.
Dla fanów motoryzacji wynalezienie i wprowadzenie na rynek automatycznej skrzyni biegów DSG było wydarzeniem na miarę rewolucji. Wszystkie wcześniej automatyczne skrzynie biegów dotąd kojarzone były z dość zawodnymi mechanizmami, które w razie awarii potrafiły doprowadzić właściciela niemal do bankructwa. Natomiast nawet gdy udało się uniknąć usterki każdy kierowca automatu starego typu musiał być przygotowany na wyższe zużycie paliwa i gorsze osiągi względem identycznego auta ze standardową manualną skrzynią biegów.
Na czym więc polega fenomen automatycznych skrzyń biegów DSG montowanych we współczesnych Seatach?
Pierwsze skrzynie DSG świat zobaczył w 2003 r. Innowacja polegała na zbudowaniu jednej skrzyni biegów, ale takiej, która składałaby się z dwóch mniejszych i każdej z własnym sprzęgłem. Jedno z nich obsługuje tylko biegi parzyste, drugie wyłącznie nieparzyste. Rozwiązanie to dało rewelacyjne wyniki, jeśli idzie o szybkość zmian przełożeń. Wszystko dzieje się niemal natychmiastowo. Skrzynia bezbłędnie wyczuwa intencje kierowcy. Redukuje biegi na niższe, gdy ten potrzebuje lepszych osiągów. Tu nie ma zbędnych przestojów. Zyskuje na tym dynamika auta i zdecydowanie niewielu kierowców na świecie potrafiłoby dokonać szybszej zmiany przełożeń przy użyciu manualnej skrzyni biegów.
Przełożenia, mimo że bardzo szybkie, odbywają się nadspodziewanie płynne. Tu nie ma szarpnięć i nieprzyjemnych przeciążeń. Przy włączonym radiu, gdy nie słyszy się pracy silnika, zmiana biegów następuje w niemal niezauważalny dla pasażerów sposób.
To jednak jeszcze nie wszystko. Automatyczne skrzynie biegów DSG mają jeszcze jedną nowinkę. Jest nią tryb „sport”. I tu kolejne zachwyty. Wciśnięcie tego przycisku sprawia, że przełożenia stają się krótsze. Dzięki sprawnej pracy skrzyni biegów DSG nawet auto ze stosunkowo słabym silnikiem zyskuje na dynamice.
Jak to możliwe? Dzięki dwóm sprzęgłom auto jadąc na jednym przełożeniu, wybrany ma już kolejny bieg i od jego włączenia zależy już tylko jedynie zmiana sprzęgieł. Procesowi ich przełączenia nie potrzeba więcej niż ułamków sekund. Opracowanie technologii DSG wpłynęło w dużej mierze na dynamiczny rozwój motoryzacji. Bez jej wynalezienia nie mielibyśmy na drogach aż tak wielu aut z wygodnymi skrzyniami biegów. Kierowcy zaufali samochodom z automatycznymi przekładniami. Warto pamiętać, że w takie nowoczesne rozwiązanie technologiczne wyposażony jest każdy Seat z automatyczną skrzynią biegów.