Spaliny samochodowe zazwyczaj pozostają niewidoczne, a przy uważnej obserwacji można dostrzec jedynie wibrujące powietrze. Ruch jest efektem rozgrzania gazów podczas spalania paliwa. Ich temperatura przy wylocie z rury wydechowej osiąga około 200-300 stopni. Przy prawidłowo przebiegającym procesie ilość cząstek stałych jest ograniczona do minimum. Stąd też wszelkie smugi dymu sygnalizują problem.
Spaliny są naturalnym produktem ubocznym procesu spalania benzyny czy oleju napędowego. Jego efektywność jest uzależniona od zachowania właściwych proporcji pomiędzy ilością spalanego paliwa i tlenu, niezbędnego do zajścia takiej reakcji. W prawidłowo działającym układzie paliwowo-napędowym proporcje te są precyzyjnie kontrolowane tak, że do spalin przedostają się jedynie produkty powstałe w wyniku reakcji.
Czystość spalin jest niezwykle ważna z punktu widzenia ekologii. Dlatego w Europie obowiązują surowe normy, precyzyjnie weryfikowane podczas różnych kontroli. Za ich nieprzestrzeganie grożą bardzo wysokie mandaty. Spaliny w prawidłowo działającym samochodzie, w którym następuje całkowite i zupełne spalanie paliwa oraz oleju, zawierają jedynie wodę (parę wodną), dwutlenek węgla CO2 i trójtlenek siarki SO3. Gdy spalanie jest niecałkowite lub niezupełne, do spalin dostają się też substancje takie jak tlenki węgla, siarki i azotu, węglowodory HC, aldehydy, sadze, popioły i wiele innych.
Kiedy w spalinach pojawia się dym w określonym kolorze, jest to jednoznaczne z występowaniem niecałkowitego lub niezupełnego spalania oleju i/lub paliwa. Kolory dymu nie są przypadkowe, zależą bowiem od tego, jakie substancje trafiają do strumienia wylotowego. One też wskazują, gdzie szukać przyczyny. Standardowo z rury wydechowej Twojego seata może się wydostawać dym w jednym z czterech kolorów:
* niebieski – z niebieskim dymem będziesz mieć do czynienia wtedy, gdy do paliwa dostanie się lej i będzie on również spalany w komorze silnika. Do przecieku może dochodzić na skutek awarii turbosprężarki lub rozszczelnienia zaworów. Niebieskie spaliny mogą też pojawić się w przypadku problemów z gładziami cylindrów czy pierścieniami tłokowymi, co zwykle oznacza kosztowny remont silnika,
* biały – dym w kolorze białym zazwyczaj zawiera duże ilości pary wodnej. Jest ona szczególnie często widoczna zimą, jednak wraz z rozgrzaniem silnika strumień zanika. Jeśli zjawisko utrzymuje się przez dłuższy czas może to sugerować problem z uszczelką pod głowicą i przedostawaniem się płynu chłodniczego wraz z wodą. Dodatkowymi objawami takiego problemu są utrata mocy auta lub nierówna praca silnika,
* czarny – ciągnąca się za rurą wydechową czarna chmura jest objawem, który towarzyszy awarii wtryskiwaczy lub turbosprężarki. Może też być następstwem braku filtra cząstek stałych,
* szary – szary dym jest nieco łagodniejszym objawem problemów, które generują czarne spaliny. Pojawia się, gdy następuje zachwianie proporcji pomiędzy powietrzem i paliwem w silniku.
Czy czarny dym to zawsze czarny scenariusz?Czarny dym wydostający się z rury wydechowej zazwyczaj oznacza poważną i kosztowną awarię. Dotyczy bowiem głównie samochodów z silnikiem wysokoprężnym, a w szczególności awarii wtryskiwaczy czy turbiny. Oba te elementy są podatne na uszkodzenia oraz drogie, podobnie jak ich wymiana. Istnieją jednak sytuacje, w których czarny dym nie jest równoznaczny z poważną awarią.
Jedną z nich jest brak filtra DPF, który zatrzymuje sadze i cząstki stałe. W silnikach benzynowych natomiast do powstania takiego zjawiska może się przyczyniać niewprawny tuning elektroniki jednostki napędowej. Warto jednak pokusić się o rozwiązanie takich problemów, gdyż z jednej strony mogą w przyszłości prowadzić do poważnych uszkodzeń, a z drugiej – do wysokich mandatów podczas kontroli spalin.