Okresowa kontrola pojazdu to obowiązek każdego właściciela samochodu, który wynika z zapisów prawnych i cały jego przebieg musi być zgodny z rozporządzeniem Ministra Transportu. Badanie techniczne może się odbyć w przeciągu trzech lat od zakupu nowego samochodu, a każde następne musi być powtarzane co roku. Koszty badań są ustalone prawnie i dla samochodów osobowych wynosi 126 zł.
Wspomniane wyżej rozporządzenia Ministra Transportu ściśle określają procedury badań diagnostycznych. Przed przejściem tego procesu, pojazd podlega identyfikacji – sprawdzane zostają cechy identyfikacyjne (numer VIN) oraz ich zgodność z zapisami w DowodzieRejestracyjnym, a także stan tablic rejestracyjnych oraz oznaczeń.
Następnie dochodzi do oceny stanu podzespołów i układów, w które jest wyposażone auto. Dodatkowy etap występuje w przypadku występowania instalacji LPG, podlega ona osobnej kontroli oraz legalizacji. Najważniejszym celem tej kontroli jest bezpieczeństwo – dbanie o stan pojazdu nie powinno się ograniczać wyłącznie do corocznych przeglądów, stan samochodu jest ważny dla jego użytkownika i otoczenia.
Diagnosta sprawdza poszczególne układy pojazdu sprawdzając ich wpływ na bezpieczeństwo oraz uciążliwość ekologiczną (np. emisja spalin). Zaczyna od samego wnętrza, czyli obowiązkowych elementów wyposażenia jak gaśnica czy trójkąt ostrzegawczy, działanie pasów bezpieczeństwa oraz poduszek powietrznych, stan siedzeń oraz układu kierowniczego (drążków kierowniczych). Coroczne kontrole pozwalają zweryfikować zużycie opon oraz układ hamulcowy.
Jeśli stan ogumienia będzie wskazywał zbyt duże zużycie, diagnosta zleci wymianę opon. Hamulce są testowane na stanowisku rolkowym, gdzie odbywa się pomiar ich siły – jest główny wyznacznik stanu tego układu. Oświetlenie samochodu musi być całkowicie sprawne, a także prawidłowo ustawione – odpowiednie pozycjonowanie źródeł światła ciężko dokonać samemu, dlatego przegląd jest idealnym momentem ich weryfikacji. Następnie oceniany jest stan amortyzatorów, zawieszenia czy karoserii.
Jakakolwiek usterka powoduje negatywny wynik diagnozy, a jeśli zagrażają bezpieczeństwu jazdy – diagnosta ma obowiązek zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu do czasu jej naprawy. Samochodem bez dowodu nie można poruszać się po drogach. Ponowny przegląd, już po naprawieniu uszkodzeń, polega tylko na ich weryfikacji.
Okresowa kontrola pojazdu zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, a diagności starają się wykrywać usterki z dużą dokładnością, wobec czego nie warto ich ukrywać czy maskować przed diagnozą, a jedynie udać się do mechanika. Stan techniczny pojazdu powinien być weryfikowany regularnie, nie tylko raz do roku.