95 i 98 to liczby, które od lat kojarzą się ze stacjami benzynowymi… a jednocześnie z odwiecznym dylematem dotyczącym wyboru między nimi. Czy prawdą jest, że wyższy wskaźnik oznacza lepszą jakościowo benzynę? A może nie stanowi to żadnej różnicy?
By wyjaśnić dokładną różnicę pomiędzy paliwem 95 i 98 należy rozpocząć od budowy silnika benzynowego, a także samego cyklu spalania. Ten rozpoczyna się od ruchu tłoka – następnie otwarciu ulegają zaś zawory, które doprowadzają do komory spalania powietrze lub też odpowiednią mieszankę powietrzno-paliwową. Po zamknięciu otworów i „wędrówce” tłoka w górę, mieszanka zmniejsza swoją objętość, a tym samym zwiększa ciśnienie. Wtedy też, dzięki obecności świecy, następuje zapłon. Gdy jednak, ze względu na za duże ciśnienie lub też nadmierne przegrzanie, dochodzi do tak zwanego spalania stukowego, jednostka napędowa może ulec zniszczeniu.
To właśnie z tym pojęciem wiąże się kwestia liczb oktanowych, czyli wspomnianych już 95 i 98 – określają one bowiem odporność benzyny na niekontrolowany zapłon (badane są zaś w warunkach laboratoryjnych poprzez porównanie paliwa spalonego oraz wzorcowego). Im wyższe, tym dłużej trwa proces spalania. Czy oznacza to, że jedynym słusznym wyborem pozostaje paliwo o większej liczbie oktanów? Niekoniecznie. Istotne jest bowiem także dopasowanie do konkretnego rodzaju benzyny. Większość programów sterujących pojazdami (szczególnie w przypadku starszych modeli) przystosowana jest bowiem do pracy z popularną 95. Problem ten, szczęśliwie, nie istnieje w najnowszych modelach, które wykrywają ewentualne spalanie stukowe i dostosowuje parametry układu zapłonowego.
Każdorazowo najlepiej korzystać jednak z zaleceń producenta konkretnego modelu – od początku użytkowania konieczne będzie więc zadbanie o stosowanie odpowiedniego rodzaju paliwa, które to spełnia wymagania jakościowe, a tym samym zapewnia czystość elementów silnikowych. Główny wpływ na osiąganą w silniku moc ma bowiem tak zwana wartość opałowa paliw, co w praktyce przekłada się na energię, wydzielaną przy spalaniu jednostki paliwa, przy jego całkowitym i zupełnym spalaniu. Im wyższy zastosowany stopień sprężania, tym większa konieczność ochrony przed spalaniem stukowym, a co za tym idzie – odpowiednio wyższa liczba oktanowa.
Wartymi zauważenia są również „udoskonalone” benzyny, oferowane na rynku. Te bowiem posiadają specjalną kompozycję najróżniejszych dodatków, najczęściej o charakterze czyszczącym, a także zapobiegającym korozji. Dzięki nim skutecznie zwiększa się utrzymywanie w czystości między innymi elementów dolotowych, co pozwala jednocześnie na wypłukanie osadów – połączenie tych kwestii w znaczący sposób wpływa na prawidłowy przebieg procesu spalania.